نظام آموزشی شاهزادگان عثمانی از آغاز تا عصر لاله
پایان نامه
- دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده وحیده کواکبی
- استاد راهنما عباس برومنداعلم حسن حضرتی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
در دوران متقدّم عثمانی به آموزش شاهزادگان اهمیت خاصی داده می¬شد. این اهمیت و توجه به آموزش شاهزادگان امری است که آن را با توجه به عملکرد پادشاهان عثمانی در طی اینحکومت بزرگ می¬توان دریافت. چرا که اگر فاصله¬ی بین زمان تأسیس این دولت تا عصر لاله در نظر گرفته شود بی¬تردید این نتیجه حاصل خواهد شد که در عصر یاد شده، عواملی در عملکرد مثبت و منفی پادشاهان عثمانی تأثیرداشته که با آموزش آنها مرتبط بوده است. توجه به سنن قبیله¬ای و کسب مهارت¬های لازم در زمینه¬ی هر آنچه که به رشد عقلی و آمادگی جسمانی آنان جهت انجام اموری چون امور نظامی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی کمک می¬کرد، رفتن به سنجاق با هدف کسب تجارب لازم در زمینه¬ی اداره¬ی یک دولت و آموزش تحت نظر معلمان و دانشمندان مجرّب را می توان از جمله¬ی این عوامل در نظر گرفت. این عوامل در نوع خود نشان می-دهد که نظام آموزشی و برنامه¬ی آموزشی خاصی وجود داشته است که شاهزادگان از آن برخوردار می¬شدند. این برنامه که به دو صورت نظری و عملی، و آموزش در درون دربار و بیرون از دربار انجام می¬شد شاهزادگان را جهت بر عهده گرفتن وظایف مهم دولتی در آینده آماده می¬کرد. آموزش در درون دربار که توسط کادرهای آموزشی و با تشریفات خاص انجام می¬شد زمینه¬ای بود برای آموزش در سنجاق که همراه با برعهده گرفتن وظایف و صلاحیت¬ هایی برای شاهزادگان بود.شاهزادگان در سنجاق با برعهده گرفتن وظایف و صلاحیت¬های مختلف نظامی، اداری و ... گاه به طور مستقل و گاه تحت نظر دولت مرکزی آموزش¬های متفاوتی را کسب می¬کردند. این نوع آموزش¬ها که با توجه به میزان اختیارات آنان از دوره¬ای به دوره¬ی دیگر متفاوت بود به واسطه¬ی عدم مدیریت صحیح به مرور زمان درگیری¬های شاهزادگان را جهت کسب تاج و تخت رقم زد و در نهایت منجر به تغییر در سیستم آموزشی آنان شد. همین امر بعدها باعث شد تامعلمان و لَله¬های آنان در امور مختلف قدرت را به دست بگیرند و دوره¬ای جدید در سیستم آموزشی آنان پدید آید. با توجه به آنچه که در ارتباط با اهمیت آموزش شاهزادگان تا قبل از عصر لاله ذکر شد پژوهش حاضر به بررسی توصیفی چگونگی نظام آموزشی شاهزادگان در دوره¬ی یاد شده خواهد پرداخت.
منابع مشابه
باورپذیری اطلاعات: از آغاز تا عصر دیجیتال
Purpose: the present paper aims to describe the history, dimensions, and research and application areas of information credibility especially in the web information environment. Methodology: reviewing related literature in communication, sociology, information science and computer science. Findings: credibility is a multidimensional and expansive concept for which an agreement has not been re...
متن کاملنظام جزایی ایران در عصر پهلوی، چالش ها و ملاحظات (از آغاز تا انقلاب اسلامی)
مشروطهدرایراناگرچهیکحرکتوانقلابسیاسیبوداماحوزههایمختلف، متاثرازینموضوعدچاردگرگونیهایاساسیگردیدند. یکیاز اینحوزههادستگاهعدالتکیفریبود. درایندورهبرایاولینبارعدلیهبهطوررسمیتشکیلشدوقوانینمختلفیکیپسازدیگریتصویبشدند. از جملهاینقوانیننوظهورمیتوانبهقانوناساسی، متممقانوناساسی، قانوناصولوتشکیلاتعدلیهوقانوناصولمحاکماتجزاییاشارهکرد. علیرغمتصویبقوانینمختلفاماتاسال۱۳۰۴هـ.شهیچگاهدربابجرایمومجازاتهاومسایل...
متن کاملنظام وقف در بیمارستان های دورة اسلامی از ابتدا تا آغاز عثمانی
نظام وقف در میان مسلمانان به سبب تأکید فراوان قرآن، سنت نبوی6 و تشویق ائمه اطهار7 گسترش چشمگیری داشت. وسعت روند بیمارستان سازی در سراسر قلمرو اسلامی از اندلس در غرب تا ماوراءالنهر و هند در شرق اسلامی، نشان دهنده اهتمام خاص و ویژه تمدن اسلامی به امور پزشکی و درمانی جامعه است. در ابتدا بودجه و هزینههای مصرفی بیمارستانهای اسلامی به وسیله بانی و یا حاکم سازنده بنا تأمین میشد اما خیلی زود مسلمان...
متن کاملروند آموزش زنان از آغاز نوگرایی تا پایان عصر رضاشاه
روند آموزش مدرن زنان مسیری پرپیچ و خم، طولانی و با دشواری ها و مبارزه هایفراوان بود . ا ز آنجایی که ورود هر کالا یا پدیده نوین غربی به کشور با موانعی روبرو بود ومخالفان و موافقانی داشت، نیروهای پیشرو برای کاهش شکاف بین فضای سنتی و مدرن وجلوگیری از مقاومت های ذهنی مقابله با پدیده های نو، راهکارهایی به کار می بستند که درقالب شکل و محتوا بازتاب می یافت . آموزش زنان در سه موج تحول پیش از مشروطه ازا...
متن کاملکارکردهای اجتماعی طریقت نوربخشیه از آغاز تا عصر صفوی
ساختار اجتماعی ایرانِ عصر صفوی، با تأثیرپذیری از سیاستهای پادشاهان صفوی، دیگر پذیرای تحرکات سیاسی ـ اجتماعی طرایق صوفیانه نبود. طریقت نوربخشیه با مشاهدة حرکت صوفیان صفوی از محراب بهجانب تخت سلطنت، تداوم محبوبیت و آزادی عمل اجتماعی خویش را در خطر دید. مرشدان نوربخشی تقریباً همزمان با صفویان، بهمنزلة یک طریقت صوفیانة شیعهمذهب، در قلمرو تیموریان اعلام موجودیت سیاسی کردند، اما درادامه نتوانستند ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) - قزوین - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023